СУСПІЛЬСТВО СПОЖИВАННЯ: ВАДА ЧИ ПРОГРЕС?

Share on Facebook

Текст: Дмитро Томіленко

ВЕЛИЧЕЗНІ ТОРГОВЕЛЬНІ ЦЕНТРИ ПРИХОДЯТЬ НА ЗМІНУ МАЛЕНЬКИМ СУПЕРМАРКЕТАМ, А ВИТРАТИ НА ТОВАРИ І ПОСЛУГИ З КОЖНИМ РОКОМ У НАСЕЛЕННЯ ТІЛЬКИ ЗРОСТАЮТЬ. ПЕРМАНЕНТНА ЗМІНА МОДИ ТА ТРЕНДІВ В ОДЯЗІ. МАНІПУЛЯЦІЯ ТА ФОРМУВАННЯ НАШИХ СМАКІВ ЧЕРЕЗ РЕКЛАМУ. СУСПІЛЬСТВО СПОЖИВАННЯ – ЦЕ ПЕРІОД, КОЛИ НАШІ МІЗКИ ПОКРИВАЮТЬСЯ ЕРОЗІЄЮ І МИ ПОЧИНАЄМО ВИТРАЧАТИ-ВИТРАЧАТИ-ВИТРАЧАТИ… ЧИ ЦЕ – ЕКОНОМІЧНИЙ ПРОГРЕС, ФОРМУВАННЯ НОВИХ СМАКІВ, РОЗВИТОК НАУКИ, ТЕХНОЛОГІЙ ТА МИСТЕЦТВА?

15921722045_014d3f2ab3_o

Я дістаю з карману свій айфон і починаю задумуватися: чому у мене саме він, а не самсунг чи кнопковий телефон? Я відкриваю свій гардероб і переді мною знову постає вибір: що одягнути сьогодні, що залишити на завтра, а в чому підти гуляти в суботу? Я вкотре йду в торговий центр, щоб купити собі взуття, а повертаюся з парою футболок, джинсами і черговим світшотом. Я намагаюсь через день позайматися у спортзалі, щоб тримати себе у формі. Я типовий представник сучасного суспільства споживання. Назріло питання: суспільство споживання – це тимчасова вада чи все ж таки прогрес?

Ми постійно щось купуємо для того, щоб одягнутись, мати змогу комунікувати зі світом, купуємо харчі та квитки у кіно, щоб, зрештою, поїсти та цікаво провести час. Розмови про суспільство споживання давно вже актуалізувалися у світовому дискурсі. Ще з середини минулого століття Жан Бодріяр, Елвін Тофлер та Гі Дебор невпинно продовжували твердити про те, що саме манія споживацтва керує цим світом, і вони далеко не останні, хто розвивав концепцію суспільства споживання.

Давно вже вклалося у всіх в головах, що не попит, а саме пропозиція породжує попит на саму себе.

Ми спокійно існували і не здогадувались, як то воно можна жити без айфону, а він з’явився і життя без смартфону видається просто неможливим. Ба навіть більше, ти змушений щорічно (бодай раз у два роки) купувати собі оновлену версію цього чудернацького творіння, щоб мати змогу користуватися якомога більшою кільстю запропонованих послуг. Ти маєш у своєму гардеробі 23 футболки, але ти йдеш до магазину і купуєш 24-ту, бо тобі ж “немає чого одягти”.

Вибір, який ми здійснюємо самостійно – це не що інше, як ілюзія індивідуального вибору, продиктована самим суспільством споживання.

Суспільство споживання породило само себе, внаслідок технологічного прогресу. Уже вимерли усі свідомі раціональні споживачі, які спроможні самостійно здійснювати свій вибір. Ми почали надавати перевагу не предметам, а абстрактним цінностям, змальованими професіоналами, які змушені нав’язати нам саме їхній товар. Ми настільки звикли до цих зовнішніх маніпуляцій, що почали сприяти тому, що наші потреби виробляються разом з товарами, які їх задовольняють.

Суспільство споживання – це суспільство індивідуалістів. Кожний прагне бути унікальним: від «лімітід-едішної» сукні, яку, окрім неї, ніхто не одягне і до такої ж лімітованої сумки, яка віднайдеться у гардоробі “тільки у мене”. Вибір товарів, який здійснюється суспільством споживання, передбачає прагнення до перманентної соціальної відмінності, яка породжує ледве не сенс існування у цьому світі та постійне незадоволення сучаним станом і потребу в придбанні все новіших “луків”.

15734429240_4bcf2e3a10_o-2

Але хто б і скільки не критикував супільство споживання і не намагався з нього викарабкатися – це породжувало тільки фіаско. Та ніхто й не збирається бути маргіналом і відступником у сучасному світі. Коли ми починаємо вести мову про споживачів, то одразу уявляємо перед собою різноманітні супермаркети, бутики, величезні моли, перед нами пробігають завербовані панянки, які ледь не видирають сукні одна в одної, щоб приміряти і придбати для себе нове вбрання.

Ми чомусь забуваємо про кругозір, етичні, соціально-політичні аспекти, які увібгав під себе новий кластер суспільства. Народилися такі поняття як демократія, ринкова економіка, науково-технічний прогрес, прагнення до життєвого успіху. Зростання виробництва, яке намертво пов’язане з прогресом як його наслідок і передумова, що тісно переплетено з працею, творчим та науковим розвитком. Це підтвердження того, що суспільство споживання це безумовно рушій прогресу.

До усіх, хто всіляко прагне розкритикувати вщент суспільство споживачів, у мене виникає питання: а чи готові ви відмовитися від усього технологічного прогресу: перестати споживати електроенергію та користуватися сучасним транспортом? Задовольнятися одноманітним сірим одягом та можливістю подивитися на панораму, а не повноцінне кіно? Я більш ніж впевнений, що у 99 випадків із 100 відповідь буде однозначна  – “ні”. Звичайно, залишиться ще мізерна частка тих, хто залишиться прихильником ніби традиційного способу життя, псевдо натуральності та близькості до природи.

Культ тіла породив гарну звичку ходити в спортзал і доглядати за своєю зовнішністю.

Період суспільства споживання – це зовсім не якийсь недолугий паразит, який виїдає нам мізки, це черговий етап у світовому розвитку. Ми заснували щосезонні модні колекції. Кожний з нас прагне якщо хоч і не бути істинно унікальним, то хоча б не гіршим за інших. Культ тіла породив гарну звичку ходити в спортзал і доглядати за своєю зовнішністю. Ми намагаємося постійно бути в тренді чи “на плаву” тому й витрачаємо багато грошей, сил і часу на свій зовнішній вигляд та те, що нас оточує. Ми йдемо в ногу з часом, щоб не прогавити нічого.

15734278608_d3ed1aa2bd_o

Нам відкриваються мільярди можливостей завдяки новітнім технологіям, доторкнутися до яких ми можемо через таке ж споживання, купуючи то й же смартфон чи макбук, щоб вийти в мережу Інтернет. Світова павутина – це зло? Зрештою завдяки їй ми маємо змогу комунікувати з будь-ким, у будь-якій точці світу, віртуально відвідати Версаль чи Лувр, поринути у величність балету чи насолодитися концертом тієї групи, на якої не вистачило місць у залі чи грошей на квиток.

Суспільство споживання – це, можливо, й вада у якомусь гіперболізованому своєму прояві, але водночас це прогрес, який дав нам мільйони можливостей: від спроможності проявляти свою сутність через одяг і до можливості комунікувати з усім світом і тримати руку на пульсі технологічних можливостей.

Афіша івентів

Афiша Iвентiв

Дякую!

Ми з вами зв'яжемося у найближчий час!