ПРОФЕСІЯ: ГОСТЯ З МАЙБУТНЬОГО

zaha hadid
Share on Facebook

Автор: Daria Fox 

НЕ ПРО ДЖІДЖІ Й НЕ ПРО БЕЛЛУ. ПРО ХАДІД-АРХІТЕКТОРА, ТРЕНДСЕТЕРА ІНШОЇ МОДИ. ЖІНКУ, ЯКА ЗАЛИШИЛА У СПАДОК МАЙБУТНЄ.

Заха Хадід була наймолодшою дитиною в сім’ї. Змалечку мама вчила її малювати.

Із роками архітектор зізнається, що саме пізнання живопису привело її до радикального підходу в розвитку архітектури.

zaha hadid

А доти вона вчиться у французькій католицькій школі, вивчає математику в Американському університеті Бейрута, вступає до школи Архітектурної Асоціації у Лондоні, де стає кращою ученицею знаного нідерландського архітектора Рема Колхаса. А після навчання він пропонує їй працювати під його керівництвом у бюро ОМА.

У тридцять, заручившись професійним досвідом, Хадід відкриває власне бюро Zaha Hadid Architects. У вчителя вона переняла стиль — деконструктивізм, тож проектує об'єкти, використовуючи перекручену перспективу й ламані лінії.

Натомість наставник прозвав її «Планета у власній орбіті».

Авжеж, Колхас знав у чому вся сіль. У амбітні й футуристичні проекти Хадід ніхто не ризикував вкладати гроші, а чимало угод, зокрема з Оперою в Кардіффі, зривалися, за мить до рукостискання. Та й попросту архітектуру вважали здебільшого «чоловічою професією». Її контора займалася маленькими приватними проектами – дизайном квартир і будинків. І Заха мирилася із рангом «паперового» архітектора з десяток років.

zaha hadid

Нагода – “або зараз, або ніколи” – трапляється у 1990-му.

Компанія-виробник меблів Vitra замовляє Хадід придумати пожежну частину. Одержима можливістю, вона пропонує ідею за ідеєю – одну божевільнішу від іншої. Аж от, щодо проекту будівлі, яка нагадує знаменитий бомбардувальник «Стелс» — сторони вдаряють по руках.

zaha hadid

Надалі архітектору Хадід вдається реалізувати кілька гучних об’єктів. Зокрема Центр сучасного мистецтва Розенталя в Цинциннаті (США), вокзал і паркінг у Страсбурзі (Франція), лижний трамплін в Інсбруку (Австрія), центральну будівлю заводу BMW у Лейпцигу (Німеччина). 2004 року Заха Хадід утверджує свій статус культового автора. Вона першою поміж жінок-архітекторів отримує престижну Прітцкерівську премію. Утім визнання молодих дизайнерів і проектувальників важить для неї неабияк більше. Відтепер кумира-Хадід називають “класикою”.

Абстрактне світобачення, порушена геометрія, спотворена перспектива – у роботах Хадід незмірне «Я» архітектора. Кожен витвір пронизаний невагомістю, а головне – емоцією, подібно тій, що переживає людина, опинившись у дикій природі.

Ще одним ментором Захи можна назвати Казимира Малевича. Супрематичні композиції збурювали математика й фантазерку Хадід до створення, на перший погляд, нестійких форм, які наче от-от обрушаться або тріснуть.

zaha hadid

І все ж, не одна Хадід уміє робити «дивно», «майбутньо». Успіх її криється ще в одному вкрай важливому аспекті – здатності «пришивати» футуристичні «декорації» до ландшафту. Саме злагоджене поєднання суперечливого й вирізняє її проекти з-поміж інших ескізів, де творчість архітектора почасти – чужорідний для міста елемент. Тож не варто дивуватися тому, що Заха «своя» і в близькосхідній пустелі, і в азійських мегаполісах, і в маленьких європейських містах. Вона всюди додає шарму й технологічності. 

Афіша івентів

Афiша Iвентiв

Дякую!

Ми з вами зв'яжемося у найближчий час!